We're two travel savvies and we're nearly always limited by our budget. This is pushing us to always find the cheapest and most effective methods of traveling, even though in some unfortunate cases they prove to be more expensive than the traditional ways :) But that's not so important since it's all about the adventure of getting there. We have started this blog to share important information about pricing and other travel information in different locations where we have traveled. Some Portuguese friends told us that Romanians are low-cost explorers and through this blog we are trying to confirm that. We hope that the information you will find here will be of help to you in your adventures but do take in consideration that prices posted here are submitted to change.

miercuri, 6 noiembrie 2013

Georgia (Kobuleti)

             În vara anului 2013, pentru un training la care vroiam să participăm în Georgia, am început să pescuim bilete destul de târziu, ca de obicei... Ne-am gândit noi, că cea mai ieftină variantă de a ajunge acolo ar fi să luăm un zbor low-cost şi am căutat la Pegasus Airlines (http://www.flypgs.com/en/), o companie turcească. Am găsit ceva bilete, care nu se prea pupau cu datele de sosire și plecare, astfel am cumpărat bilete la Pegasus doar din Istanbul (Aeroportul Sabiha Gokcen) până în Trabzon, un oraş turcesc la Marea Neagră, aproape de graniţa cu Georgia, gândindu-ne că restul drumului, până în Istanbul şi din Trabzon pâna în Kobuleti îl vom face cu ceva autocar, microbus, etc. Biletul a fost 110 Euro de persoană dus-întors, dar preturile variază constant, ca la orice companie low-cost.
               Am plecat din Bucureşti cu un autocar de la Murat Turism (www.muratturism.ro), care pleacă zilnic la ora 16:00 în afară de sâmbătă, unde preţul era de 160 Ron de persoană, iar condiţiile erau foarte ok, şi lumea de la autogara Murat foarte draguţă şi primitoare, am primit cafea, ceai, suc/apă la discreţie şi toate cu zâmbetul pe buze... ce mult poate să facă un zâmbet! Eu sincer am fost şocat, având în vedere experienţele destul de neplăcute cu companiile/şoferii care merg înspre Spania. Toate ok, drumul până în Istanbul a durat cam 12 ore, pe autocat confort şi curăţenie, odată ajunşi în Istanbul, firma Murat, la fel ca şi multe alte firme care fac acest drum vă lasă într-o autogară în Aksaray, Fatih (hartă) o zonă destul de apropiată de centrul istoric al Istanbulului, plină de turiști.

                De aici însă trebuia să luăm un taxi până în piaţa Taksim, lângă nişte hoteluri înalte printre care Feronya Hotel si Titanic City Hotel, pe strada Abdülhak Hamit Cd (hartă) unde compania Havataş (http://havatas.com/en/are autocare înspre ambele aeroporturi Sabiha Gokcen şi Ataturk cam din jumătate în jumătate de oră. Biletul costa 13 Lire turceşti (TRY) (cam scump) iar pentru locaţia exactă a plecării întrebaţi lumea de pe stradă din acestă zonă pentru că majoritatea ştiu despre ce e vorba. Drumul până la Aeroportul Sabiha Gokcen a durat cam 45min dar aceasta se înâmpla foarte de dimineata, pe la ora 5:30, la orele de trafic mare drumul se face cam într-o ora şi 30min. (logo Havataş)
                Am zburat Istanbul-Trabzon destul de repede (1h 30min), apoi din Trabzon am luat un microbus până la autogara mare care a costat 5 Lire turceşti de persoană. În autogara din Trabzon, am găsit o firmă Prenskale Turizm (poză) unde şoferii au spus că ne duc până în Batumi (oraş mare în Georgia, destul de aproape de Kobuleti, destinatia noastră finală) cu 25 Lire turceşti. Fericiţi că am găsit aşa repede am acceptat, am plătit şi ne-am îmbarcat. Microbusul avansa foarte încet, pentru că nu prea mergea pe autostradă şi oprea cam în toate orăşelele de pe coasta Mării Negre. După 4 ore lungi am ajuns la graniţa Turciei cu Georgia unde toată lumea urmează protocolul, şi anume cobori din mijlocul de transport cu toate bagajele la tine, persoanele trec printr-un filtru iar autovehiculele prin altul, apoi după verificarea completă te urci înapoi în bus şi îţi continui drumul. A fost destul de GROAZNIC!!! :) Toată lumea se împingea încontinuu, se băgau în faţă unii peste alţii şi aşa mai departe. După 30-45min am realizat ca abia reuşisem să ieşim din Turcia, şi trebuie să trecem printr-un control similar şi pentru a intra în Georgia... împinsături, îmbulzeli, înjurături în alte limbi, transpiraţie... notă*Cetăţenii români nu au nevoie de viză pentru a intra în Georgia. După o oră şi 30min, trecuserăm de toate filtrele şi am început să căutam microbusul nostru, care plecase probabil de mult :) Da, ne-au lăsat la graniţă! Am găsit alt mijloc de transport, un fel de microbus pe care georgienii il numeau “marshrutka”, ce mergeau înspre Bantumi, care era la o distanţa de 20km de graniţa, preţul fiind de 1.5 Lari georgieni de persoană. Larii georgieni (GEL) sunt cotaţi puţin mai sus decât lirele turceşti, consultaţi google-ul pentru detalii. Microbus-ul arăta foarte tare, tapiţat cu o mochetă neagră pe dinauntru, prăfuită toată, iar geamurile foarte jos faţă de scaune, nu se vedea aproape nimic afară, ne simţeam cam ca într-un sicriu ambulant... dar era fain și amuzant:). Ne-am dat seama din prima că georgienii sunt niște oameni primitori, foarte curioși și entuziasmați să cunoască oameni de alte naționalități. Pe acest “marshrutka” am cunoscut doi georgieni ce ne-au fost de mare ajutor, ba chiar ne-au oferit si cazare :) deși nu aveam nevoie.
                Ajunşi în Batumi am descoperit şi locul de unde plecau microbus-urile înspre destinaţia noastră Kobuleti, şi anume dintr-o piaţă mică (hartă), faţă în faţă cu portul din Batumi, la intersecţia bulevardului Chavchavadze cu strada Gorgiashvili, biletul a costat 1.5 Lari georgieni de persoană.
                În Georgia am găsit cele mai ieftine ţigări pe care le-am văzut în viaţa mea, preţurile eram cam de la 1.5 Lari (3 Ron) la 4 Lari (8 Ron) cele mai scumpe, iar în ceea ce priveşte alcoolul, vodka şi băuturile tari sunt foarte ieftine, vinul e destul de scump, iar berea e cam la fel ca în România.Trebuie neapărat să încercați și celebra “khachapuri”, o placintă tradi-țională georgiana cu brânză și ou. Am vizitat într-o zi Bantumi-ul, un oraş foarte interesant, cu multe clădiri noi şi vechi, în care arhitectura este un mix între cea asiatică şi cea occidentală. Zona în general era foarte faină, cu Marea Neagră într-o parte şi munţii Caucaz în cealaltă, nişte peisaje incredibile.
                La întoarcere am luat din Kobuleti un autocar de la compania Metro până în Trabzon, o companie turceasca foarte OK (www.metroturizm.com.tr/en/), bi-letul a costat 30 Lari georgieni de persoană şi l-am cumpărat de la altă companie, cu sediul peste drum de gara din Kobuleti (hartă), pe drumul E70 la 50-100m pe stânga. Drumul a fost foarte în regulă, autocarele de la Metro arată ca avioanele înăuntru, cu ecrane LCD, etc. Cei de la Metro ne-au aşteptat la graniţa cu Turcia şi de data aceasta totul a decurs bine.
                Ajunşi în Trabzon, Turcia a trebuie să ne găsim o cazare, deoarece avionul nostru era doar a doua zi, aşa că am intrat la un hotel care părea aşa mai low-cost, am plătit 23 Euro pentru două paturi şi condiţii decente. Acest hotel se afla pe strada Çömlekçi Cd în Trabzon, o stradă plină cu hoteluri/hosteluri. Totul arăta OK în afară de baie care era puţin cam dubioasă, un lucru nu foarte neobişnuit la turci :) Am avut inclus de aceşti bani micul dejun care a fost chiar bun şi reţele Wi-Fi în toate colţurile hotelului. Trabzon este un oraş destul de modern şi aranjat, cu lume prietenoasă, primitoare şi dornică să te ajute, cel puţin asta a fost impresia noastră făcută într-un timp foarte scurt.
A doua zi am plecat de la hotel cu un minibus, din fața hotelului, spre aeroportul din Trabzon, preţul a fost 1.25 Lire turceşti de persoană şi am prins avionul spre Istanbul.
                În Istanbul am luat din aeroport bus-ul de la Havataş care ne-a costat tot 13 Lire turceşti şi drumul a durat de data asta 1oră şi 20min până în piaţa Taksim. Eram destul de la  limită cu timpul pentru că trebuie să prindem autocarul de la Eurolines la ora 15:00, din alt loc decât unde ne-au lăsat cei de la Murat Turism. Am luat bilet de la Eurolines la întoarcere pentru că cei de la Murat plecau din Istanbul la 13:00 şi nu aveam timp efectiv pentru a prinde autocarul, aşadar am hotărât să cumpărăm bielte de la Eurolines la ora 15:00, care au costat 180 Ron de persoană, şi pentru care am mers personal la TUI Travel în Bucureşti pe bulevardul Nicolae Bălcescu, dar se pot cumpăra şi online. Am mers fuguţa fuguţa cu tramvaiul la locul indicat de agentul de la TUI Travel şi eram foarte la limită cu timpul, iar cu 5 minute înainte de ora de plecare am sunat la un număr de telefon de pe bilet pentru a le spune să ne aştepte. Am aflat de la operator că locaţia la care am mers era greşită pentru că cei de la Eurolines lasă pasagerii într-un loc la venire înspre Istanbul şi îi culeg din altă parte, iar locaţiile fuseseră inversate în momentul în care am primit indicaţiile de la agentul de turism. ...nu prea aveam bani la noi şi ne-am trezit în Istanbul, aproape lefteri, cu creditul la telefon de câţiva cenţi, şi cu busul care deja plecase :) Un sentiment nu tare plăcut!
                  Ne-am gândit apoi să mergem înapoi la autogara din Aksaray unde ne lăsase iniţial autocarul de la Murat şi erau şi alte autocare. Am mers şi am găsit un autobus de la compania Marina Travel care mergea înspre Bucureşti la ora 17:00 şi cu toate că nu aveam banii suficienţi pentru drum, domnul şofer, care cred că era de origine turcă, a fost de acord să ia echivalentul a 90 Lire turceşti de persoană, cu toate că biletul era 100 Lire în mod normal. Am plătit biletele în vreo trei valute, cam tot ce mai aveam la noi Lei, Euro şi ceva Lire :) Respectabilele doamne şi domni de pe autobus veniseră după "marfă" în Istanbul şi aveau depozitate jos la bagaje şi inclusiv sus la picioare de la detergenti şi produse de îngrijire casnică până la electronice, materiale textile, lână şi piese auto (plăcuţe de frână, bujii şi altele). Români descurcăreţi!
                Am făcut ulterior o plângere la Eurolines, explicând că agentul de turism de la TUI Travel nu ne-a dat locaţia exactă şi din acest motiv am pierdut autocarul din Istanbul. Nu am avut dovezi concrete şi am făcut chemare la valori cum ar fi corectitudinea şi sinceritatea şi... spre uimirea noastră cei de la Eurolines au fost foarte ok, au investigat neînţelegerea şi ne-am primit banii înapoi în cont prin transfer bancar. 
          Concluzia finală este... Dacă nu sunteți în căutarea aventurii si creearea de amintiri memorabile pe traseu, atunci daţi banii pe biletul de avion dacă vreţi să mergeţi în Georgia. Altfel vă legaţi la cap cu zeci de bus-uri şi minibus-uri, cazări inutile, nopţi pierdute şi ore în şir de aşteptat pe drumuri :) ...ca noi! Şi la final, cred că veţi ieşi mai ieftin cu avionul. 
                

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu